פעילויות מתוקשבות לספר "במשעולי המדע והטכנולוגיה - כיתה ז

מספר עמוד

הסבר

פעילות

פרק ראשון
36

בסרטון הבא ניתן לצפות ב"הליכת ירח"של ניל ארמסטרונג על הירח

 

סרטון הליכת ירח

39

צפו בסרטון וענו: מה לומדים בניסוי שערכו האסטרונאוטים לגבי השפעת המסה של חומר על מהירות נפילתו? אם הייתם מבצעים את הניסוי על פני כדור הארץ, האם הייתם מקבלים את אותה תוצאה?

סרטון-ניסוי גלילאו על פני הירח

61

בפעילות זו תכירו דרכים שונות לארגון מידע. עקבו אחר ההוראות באתר.

מארגנים מידע בטבלה.
מארגנים מידע בגרף.

63

צפו בסרטון וענו: מה ניתן ללמוד מהניסוי לגבי תכונות האוויר?

האם האויר הוא חומר

70

למורה-סרטון זה מדגים את התגובה בין מימן למקור אש

תגובת מימן לקיסם עומם

71

למורה-הדגמת תופעת מערת הכלבים

הדגמה 1.
הדגמה 2.
הדגמה 3.

87 סימולציה בנושא - צפיפות החומר
הערה: סדר המילים בחלונית הטקסט בפינה הימנית-עליונה הפוך (אבל זה לא מפריע לביצוע הסימולציה או להבנת הנושא).
סימולציה-צפיפות החומר
87 סרט מסכם בנושא מסה נפח וצפיפות. (האפשרות השנייה מיועדת למי שאין לו מנוי בריינפופ). מסה, נפח, צפיפות.
או
צפיפות
87 למורה-סרטון המציג ניסוי נחמד בנושא צפיפות חומרים. את הניסוי ניתן להקרין או לבצע בכיתה.

סרטון בנושא צפיפות

פרק שני
121 למורה-ניתן להיעזר בסרטון זה על מנת להעשיר את הדיון בתוכן הנלמד וכן באישיותם של מדענים וב"סופי לעת עתה"- האם ידע מדעי הוא סופי? האם הוא "נכון"? הפניה לפרק: "סופי לעת עתה-סוד הריק"
136 למורה-הפניה לאנימציה של תנועת חלקיקי גז אנימציה של תנועת חלקיקי הגז
137 באנימציה זו תוכלו לבחון את ההבדלים במבנה החלקיקי בין מוצק, נוזל וגז. צפו באנימציה וענו על השאלות בספר. מבנה חלקיקי של מוצק נוזל וגז
151 סרטון זה מלווה את הפעילות "פעפוע של גזים באוויר ובריק". צפו בסרטון ועקבו אחרי ההוראות בספר. ניסוי פיעפוע של ברום באוויר ובריק
153 אנימציה הממחישה את הפעפוע של מוצק בנוזל פעפוע של מוצק בנוזל
161 סרטון זה מלווה את הפעילות "מרשמלו בפעמון ריק". צפו בסרטון ועקבו אחרי ההוראות בספר. מרשמלו בפעמון ריק
162 הורידו את דף העבודה המצורף ועקבו אחר ההוראות

תעלומת הביצה.
תעלומת הביצה-לתלמיד.
תעלומת הביצה- למורה

165 למורה: אנימציה- השפעת הטמפרטורה והלחץ על מהירות חלקיקי הגז השפעת הטמפ’ ולהחץ על מהירות חלקיקי הגז
172 היכנסו לפעילות הבאה ועקבו אחר ההוראות השפעת נפח הגז על הלחץ שלו.
פרק שלישי
206 היכנסו לאתר הבא הממחיש גלגולי אנרגיה במתקנים בפארק שעשועים, עקבו אחרי ההוראות בכל אתר פארק השעשועים.
משחק כדורסל
פרק רביעי
223 הורידו את דף העבודה בנושא "האם הצמח הוא יצור חי". עקבו אחר ההוראות בדף העבודה. האם הצמח הוא יצור חי?
226

בצעו את הפעילות הבאה בנושא התא על פי ההנחיות.
לאחר הפעילות בנושא התא, יש להיכנס לקישור השני "כתיבת רשימת מקורות מידע"

פעילות התא.
כתיבת רשימת מקורות מידע
228 קראו את המידע אודות זכוכית המגדלת וענו על השאלות בספר. אנימציה- זכוכית מגדלת.
זכוכית מגדלת.
מיקרוסקופ
230 ניתן להראות לתלמידים את הסרטונים המצ"ב המציגים את התא האנימלי.

תא אנימלי.

232 בפעילות זו נכיר לעומק את מבנה קרום התא. הורידו את דף העבודה ועקבו אחר ההוראות. קרום התא
234 צפו בסרטון. נסו לזהות את התאים, את הגרעין, ואת הקרום. מבט אל תא בצל
235 הכנסו לקישור ולחצו על הלשונית "בחנו את עצמכם" אני בוחן את עצמי-התא
240 הורידו את דף העבודה. בצעו את הפעילות וענו על השאלות. הסנדלית
245 צפו בסרטון וענו על השאלות שמופיעות בספר גוף האדם מכונה מופלאה
251 באתר זה מצוי מידע רב אודות מערכת הנשימה מערכת הנשימה
251 הסתכלו באנימציה "חילוף גזים" ולאחר מכן היכנסו לקישור "מערכת הנשימה-בחן את עצמך" ובחנו את ידיעותיכם. חילוף גזים במערכת הנשימה.
בחן את עצמך
254 לפניכם ניסוי העשרה הממחיש את עיקרון יחס שטח פנים לנפח. קראו היטב את ההנחיות ובצעו את הפעילות. ניסוי: יחס שטח פנים לנפח
261 היעזרו במידע באתר על מנת לענות על השאלות בספר. מערכת העיכול
263 היעזרו במידע ובאנימציות שלפניכם על מנת לענות על השאלות בספר

מערכת ההפרשה.
פעולת הכליות בגוף האדם.
מערכת השתן והכליות.
מערכת השתן.
מערכת ההפרשה-סרטון ברינפופ(למנויים).

264 באתר זה ישנה אנימציה של דיאליזה. מכונת דיאליזה
269 בצעו את הפעילות באתר. שלד ושרירים
273 התרשמו מפעילות הלב על ידי צפייה בהדמיה וקריאת המידע פעילות הלב
274 באנימציה זו ניתן לראות את פעילות הלב פעילות הלב-אנימציה
277 צפו באנימציה. תוכלו לראות את חילוף החומרים שמתרחש בנימי האדם. חילוף חומרים בנימי האדם
278 צפו במחזור הדם מחזור הדם
279 בצעו את הפעילויות באתר. פעימות הלב
302 בצעו את הפעילות באתר ולאחר מכן ענו על השאלות שמופיעות בספר. הובלת חומרים בצמח
306 למורה-הפניה לפעילות "העשרה בתא ומסביב לו" העשרה בתא ומסביב לו
321 למורה-הפניה למאמר של היינדריך מנדלסון "התאמת בעלי חיים לתנאי מדבר" התאמת בעלי חיים לתנאי מדבר
325

עיבוד למאמר-המחיר הסביבתי של ניצול משאבי הטבע על ידי האדם.

מאמר
פרק חמישי
337 בפעילות זו נכיר את המדבר כסביבת חיים. קראו את המידע וענו על השאלות שבאתר. נכיר סביבת חיים-המדבר
337 בפעילות זו נכיר את החוף כסביבת חיים. קראו את המידע וענו על השאלות שבספר. נכיר סביבת חיים-בעלי חיים בחוף
337 צאו למסע בסביבות חיים. קראו את המידע וענו על השאלות שבספר. נכיר סביבת חיים-טיול מגוון ביותר
339 היכנסו לאתרים. הורידו את דף העבודה המלווה וענו על השאלות. האפשרות השנייה מיועדת למי שאין מנוי באופק. דף העבודה.
גורמים ביוטיים.
גורמים ביוטיים.
גורמים ביוטיים.
גורמים ביוטיים-אפשרות שנייה
341 הורידו את הסימולציה, עקבו אחרי ההוראות וענו על השאלות.
הערה: מדובר ביישומון שיש להתקין על המחשב האישי, כדי להריץ את היישומון יש להתקין תוכנת javaweb
ברירה טבעית
343 קראו את המידע באתר ובצעו את הפעילויות. שרשרת מזון ומארג מזון
359 השלימו את התרשים שבעמוד 360 בספר אחרי ביצוע הפעילות באתר. מסע אל המדרג הביולוגי
361 למורה-משימת סיכום-מערכת אקולוגית משימת סיכום
פרק שישי
372 קראו את המאמר ולאחר מכן ענו על השאלות בעמוד 372 מגהץ הקיטור

\