שער ראשון: חומרים עמוד 97 |
א. צפו בהדמיות הבאות: |
|
1. מודל החלקיקים של החומר בשלושת מצבי הצבירה |
א. "מודל החלקיקים" |
|
ב. תנועת חלקיקים במוצק |
|
ג. דחיסת נוזל ודחיסת גז |
|
ד. שינוי מצבי צבירה: |
|
1. מים |
|
2. כוהל |
|
3. גליצרין |
|
ה. פעפוע בגזים ובנוזלים |
|
1. בנוזל |
|
2. בגז (אמוניה) |
|
3. חלקיקי בושם |
2. מהנה האטום |
א. דגם אטום של הליום |
|
ב. סדרי גודל |
|
ג. ממטבע לאטום |
3. תרכובות ותערובות |
א. יצירת תרכובת ברזל גופרי |
|
ב. אלקטרוליזה של נחושת כלורית |
|
ג. הפרדת תערובות באמצעות אידוי |
4. חוק שימור המסה |
א. שימור המסה בשינויים פיזיקליים |
|
ב. שימור המסה בתהליכים כימיים |
ב. בצעו את הפעילויות המתוקשבות הבאות: |
|
1. שינויים בחומר - שינויים פיזיקליים |
א. מודדים נפח |
|
ב. שינויים בחומר בשלושת מצבי הצבירה |
|
ג. שינויים במצבי צבירה |
|
ד. מעבר מצבי צבירה |
|
ה. ממים לקרח |
|
ו. מקרח לאדי מים |
2. מעבדות חקר דיגיטליות - שינויים בחומר |
א. תכונות הגזים |
|
ב. השפעת הטמפרטורה של הנפח של מוצקים, של נוזלים ושל גזים |
|
ג. השפעת הטמפרטורה של קצב הפעפוע בגזים ובנוזלים |
|
ד. פעפוע (דיפוזיה) בתמיסה |
|
ה. תהליך ההמסה |
|
ו. שינוי פיזיקלי או תהליך כימי? |
|
ז. חוק שימור המסה בתהליכים כימיים |
3. מבנה החומר: סוגי חלקיקים |
א. הטבלה המחזורית של היסודות |
|
ב. בונים דגמים של אטומים |
|
ג. מאטומים למולקולות |
|
ד. בונים אטומים ויונים |
|
ה. בניית אטומים ויונים - מתקדמים |
|
ו. הקשר הכימי |
4. הקשר בין תכונות החומר לבין השימושים בו |
א. בודקים תכונות של חומרים |
|
ב. מתכננים דוד חדש |
5. המחיר הסביבתי של שימוש בחומרים |
התחממות כדור הארץ |
6.פתרונות אפשריים בגישת הקיימות להקטנת הנזק הסביבתי |
הפרדת פסולת ומיחזור |
ג. בחנות את עצמכם בנושאים הבאים: |
|
1. מסה ונפח של גופים |
א. מסה |
|
ב. נפח |
2. מודל החלקיקים של החומר בשלושת מצבי הצבירה |
א. מבנה החומר |
|
ב. המודל החלקיקי של החומר במצב צבירה מוצק |
|
ג. המודל החלקיקי של החומר במצב צבירה נוזל |
|
ד. המודל החלקיקי של החומר במצב צבירה גז |
3. שינויים בחומר - שינויים פיזיקליים |
א. חום, טמפרטורה ומצבי הצבירה |
|
ב. מעברים בין מצבי צבירה |
|
ג. שינוי טמפרטורה ומעבר מצבי צבירה |
4. מבנה החומר - סוגי חלקיקים |
א. אטומים יסודות והטבלה המחזורית |
|
ב. מבנה האטום |
|
ג. טבלת היסודות |
|
ד. מאטומים לחומרים |
|
ה. מיסודות לתרכובות |
|
ו. תמיסות ותערובות |
5. תהליכים כימיים וחוק שימור המסה |
תהליכים כימיים וחוק שימור המסה |
שער שני: אנרגיה ומערכות טכנולוגיות - עמוד 150 |
א. צפו בהדמיות הבאות: |
|
1. מוליכות והתנגדות חשמלית |
מוליכות והתנגדות חשמלית |
2. המרות אנרגיה |
א. אנרגיה חשמלית |
|
ב. גוף מתגלגל |
|
ג. גוף מתנדנד |
|
ד .גוף מחליק |
|
ה. קפיץ מתכווץ ונמתח |
ב. בצעו את הפעילויות המתוקשבות הבאות: |
|
1. אנרגיה - סוגים, המרות ומעברים |
א. המרות אנרגיה |
|
ב. המרות אנרגיה במטוטלת |
|
ג. המרות אנרגיה במשקולת על קפיץ |
|
ד. המרות אנרכיה בכדור קופץ |
|
ה. המרות אנרגיה בכדור בגומה |
|
ו. המרות אנרגיה במעגל חשמלי |
|
ז. הניסוי של ג'ול |
|
ח. דרכים למעבר חום בין גופים: הולכה, הסעה, קרינה |
2. מעבדות חשמל דיגיטליות |
א. סוגרים מעגל חשמלי |
|
ב. בונים מעגלים חשמליים מרכיבים שונים |
|
ג. מעגלים חשמליים במקביל ובטור |
|
ד. עוצמת הזרם במעגל החשמלי |
|
ה. מעבדת חשמל לחנוכה |
3. שימוש באנרגיה חשמלית |
א. הפקת חשמל בתחנת הכוח |
|
ב. הפקת מידע מחשבון חשמל |
4. פתרונות אפשריים בגישת הקיימות להקטנת הנזק הסביבתי: |
א. מקורות אנרגיה חלופיים |
|
ב. אנרגיה סולארית |
|
ג. בנייה ירוקה |
|
ד. צרכנות חשמל נבונה |
|
ה. תחבורה בת קיימא |
|
ו. מכוניות ידידותיות לסביבה |
ג. בחנו את עצמכם בנושאים הבאים: |
|
1. אנרגיה - סוגים, המרות ומעברים |
א.סוגי אנרגיה |
|
ב. סוגים והמרות אנרגיה |
|
ג. המרות אנרגיה |
|
ד. אנרגיה - סוגים והמרות |
2. אנרגיה חשמלית |
א. הזרם החשמלי |
|
ב. מוליכים ומבודדים במעגל החשמלי |
|
ג. עוצמת הזרם החשמלי |
שער שלישי: כוחות ותנועה - עמוד 170 |
א. צפו בהדמיות הבאות: |
|
1. כוחות: מאפיינים ומדידה |
א. שקול כוחות |
|
ב. כוחו של קפיץ |
2. כוח החיכוך |
א. מהו חיכוך? |
|
ב. חיכוך כמאפשר תנועה |
|
ג. ניסוי גלילאו |
ב. בצעו את הפעילויות המתוקשבות הבאות: |
|
1. כחות כמתאים פעולה הדדית (אינטראקציה) בין גופים |
א. כוחות הפועלים במגע |
|
ב. גודל הכוח וכיוון התנועה |
|
ג. תרשימי אינטראקציות (פעולה הדדית) |
|
ד. תרשימי כוחות |
2. כוחות הפועלים ללא מגע (בהסתכלות מקרוסקופית) |
א. כוח אלקטרו-סטטי |
|
ב. כוחות ואינטראקציה |
|
ג. אינטראקציה, כוחות ותנועה |
שער רביעי: מערכות ותהליכים ביצורים חיים - עמוד 218 |
א. צפו בהדמיה: |
פיוניות: מבנה ותפקוד |
ב. בצעו את הפעילויות המתוקשבות הבאות: |
|
1. התא - מבנה ותפקוד |
א. תא בעל חיים |
|
ב. תא צמח |
|
ג. תא בעל חיים ותא צמח - מבנה ותפקוד |
|
ד. תא צמח ותא בעל חיים בסביבות מימיות שונות |
|
ה. תהליך האוסמוזה בתא |
2. הובלה באדם |
א. מערכת הובלה - מבנה ותפקוד |
|
ב. הלב - מבנה ותפקוד |
|
ג. זרימת הדם בלב |
|
ד. תפוקת הלב |
3. הגוף כמערכת על |
א. מערכות בגוף האדם |
|
ב. הגוף כמערכת |
|
ג. חשיבות הקשר בין מערכות בגוף |
|
ד. מאזן חום בגוף האדם |
4. הובלה בצמחים |
א. מערכת ההובלה בצמח |
|
ב. אל תוך השורש - קליטת מים |
|
ג. פיוניות - מבנה ותפקוד |
ג. בחנו את עצמכם בנושאים הבאים: |
|
1. התא: מבנה ותפקוד |
א. התא ומאפייני חיים |
|
ב. התא - מבנה ותפקוד |
|
ג, חלקי התא |
2. חשיבות הקשר בין מערכות בגוף |
א. הגוף כמערכת |
|
ב. מערכת הדם |
|
ג. מערכת ההובלה באדם |
שער חמישי: מערכות אקולוגיות - עמוד 258 |
א. בצעו את הפעילויות המתוקשבות הבאות: |
|
1. מהי מערכת? |
מהי מערכת? |
2. מסע אל המדרג הביולוגי |
מסע אל המדרג הביולוגי |
3. מגוון מינים וחשיבותו |
א. זבובים נגד זבובים |
|
ב. שובו של הנשר |
4. התאמת צמחים ובעלי חיים לסביבתם |
א.סביבות חיים: |
|
מדבר |
|
שדה בור |
|
חורש |
|
חוף ים |
|
נחל |
|
ב. מה עושים בעלי חיים בחורף? |
|
ג. לאן נעלמה השממית? |
5. המרות ומעברי אנרגיה במארג המזון ובפירמידת מזון |
א. שרשרת מזון באגם |
|
ב. משרשרת מזון למארג מזון |
|
ג. מארג המזון |
|
ד. פירמידת מזון אקולוגית |
ב. בחנו את עצמכם בנושאים הבאים: |
|
1. מהי מערכת? |
מהי מערכת? |
2. המדרג הביולוגי |
המדרג הביולוגי |
סוף דבר: תהליך החקר המדעי - התנסות בחקר פתוח - עמוד 264 |
1. מחקרים באקולוגיה |
א. מי האחראי לירידה במספר הדגים בכנרת? |
|
ב. החמצת האוקיינוסים והאלמוג הים תיכוני |
|
ג. תעלומת הכלניות |
2. ניסויים מדעיים |
א. פוטוסינתזה |
|
ב. צבע וטמפרטורה |
|
ג. סוגי קרקעות |