פעילויות מתוקשבות לספר "במשעולי המדע והטכנולוגיה - כיתה ח

מספר עמוד

הסבר

פעילות

פרק ראשון
 42 הטבלה המחזורית   הטבלה המחזורית
48

הכינו תעודת זהות ליסוד. תעודת הזהות חייבת להכיל את המידע הבא: א. סמל היסוד, מספרו האטומי ומצב הצבירה שלו בטמפרטורת החדר, כתובים בשפת הכימיה .
ב. התכונות העיקריות של היסוד. מצאו תיאור שלהן במילון, באנציקלופדיה , או בחרו באתר המוצע בפעילות "הטבלה המחזורית ".

תעודת זהות למתכת אלקלית

57

במד"ל-אתגר לתלמידים מתקדמים. ההנדסה הגנטית מאפרת הדברה ביולוגית מסוג אחר: המדענים מחדירים לצמחים גנים שמקנים להם עמידות בפני מזיקים, כגון גן המקודד חומר רעיל לחרקים: חרק הניזון מעלי הצמח נקטל על ידי החומר הרעיל שמייצרים תאי הצמח.

מומלץ להפנות את התלמידים למאמרים הבאים:

צמחים מהונדסים: החשש והכורח.
צמחים מהונדסים: הכורח והחשש.
מה הם צמחים מהונדסים?.
מי מפחד מצמחים מהונדסים?

78 היכנסו לאתר של המשרד להגנת הסביבה. חפשו מידע על זיהום אויר. הקלידו את מילות החיפוש: גופרית, זיהום אויר, מזהמים. מצאו מידע המתייחס לגופרית וענו על השאלות שבספר הלימוד. גופרית באויר
109 מצאו נתונים של חברת בתי זיקוק נפט (בז"ן), המראים איך מנסה החברה למנוע את הפגיעה בסביבה.
1. הגדירו את הבעיה: כתבו במילים שלכם מהם הצרכים שלמענם פועלים בתי הזיקוק, ואיך הם פוגעים בקיימות.
2. קראו את הנתונים באתר וענו על השאלות בספר הלימוד.
בתי הזיקוק והמאבק למען קיימות
פרק רביעי  
235

היכנסו לאתרים המוצעים ולאתר ויקיפדיה, לערך אקלים ארץ ישראל - בחרו בתת נושא אקלים מדברי. קראו את ההסברים באתרים וענו על השאלות הבאות:
1. תארו את הסביבה האביוטית של החרדון שבתמונה. בתשבותכם התייחסו לנקודות הבאות: מאפיינים של הקרקע בסביבה, סוגי קרקע בהר הנגב, זמינות של מים, עוצמת אור השמש, רמות הטמפרטורה בשעות היום והלילה.
2. האם אתם מזהים מרכיבים או תנאים אביוטים העלולים להקשות על קיומו של החרדון בסביבת חייו? מהם?

מאפייני האקלים בנגב.
הנגב ומדבר.

244 כבר הכרתם את נר הלילה החופי וראיתם כיצד הוא מותאם לבית גידולו. במשימה הזו תכירו עוד כמה דרכי התאמה של צמחים לבתי גידולם. לפניכם רשימה של תכונות של צמחים, הקשורות להתאמתם לבתי גידול שונים. ראו אותן בתמונות המצורפות בספר. לביצוע משימה זו אפשר להיעזר באתר "צמח השדה" - פרחים וצמחי הבר של ישראל וכן להיעזר בידע קודם ובמקורות מידע. ענו על השאלות שבספר. צמח השדה
269 היכנסו לאתר משרד החינוך ואורט, הקלידו את המילים נמרה ושמה בבתא. ענו על השאלות בספר הלימוד. גלגולי האנרגיה של הנמרה בבתא
283 מצאו ברשת מקור מידע אחד או יותר, המכילים מידע בנושא שבו בחרתם. מקור מומלץ הוא האתר של המשרד להגנת הסביבה. קראו על הנושא וענו על השאלות שבספר. מזהמים של הסביבה האביוטית
284 בפרק החומרים למדתם על חלקם של בתי הזיקוק בזיהום האוויר בסביבתם.
1. חפשו מידע על מצב האוויר סביב בתי הזיקוק באזור מפרץ חיפה-עכו. היכנסו לאתרים המוצעים.
2. הכינו דוח מעקב אחר התפתחויות בתחום זה בשנתיים האחרונות. הדו"ח צריך לכלול את המידע הבא:
א. ממצאים על מידת זיהום האויר באזור בתקופה הנבדקת. פרטו סוגים של חומרים מזהמים והנזקים שהם גורמים. השתדלו לכלול בדוח מידע כמותי המוצג בטבלאות או בגרפים.
ב. דיווחים על אירועים מיוחדים זל זיהום יוצא דופן, אם היו בתקופה הנבדקת.
ג. אמצעים שנוקטים האחראים על בתי הזיקוק להפחתת הזיהום.

חקר מקרה: זיהום אויר בישראל
ww.ynet.co.il

www.haaretz.co.il

www.adamteva.org.il 

www.greenchange.co.il

www.orl.co.il

285 בעמוד הבית, התפריט נמצא מימין ולא משמאל כפי שכתוב בספר. בחרו מהתפריט בנושא מינים פולשים. קראו את הכתוב. אחר כך היכנסו למשפט שבסוף ההסבר: מעבר למאגר המידע על מינים פולשים מכאן תעברו לקישור נוסף. היכנסו למאגר המידע, מצאו את הנושאים: אופן ההתפשטות, השפעות אקולוגיות וענו על השאלות בספר.

בעיית המינים הפולשים.

לחצו עליי להמשך המשימה

288 היכנסו לקישור למשרד להגנת הסביבה. בעמוד הבית בתפריט בצד שמאל בחרו באפשרות "מחזור". בתפריט הנושאים בחרו בנושא: הפרדת פסולת ומחזור חומרים שונים לצורך מחזורם. בתחתית העמוד יש רשימה של חומרים. בחרו בחומר אחד מהרשימה, קראו על הטיפול בו וענו על השאלות שבספר. דרכים לצמצום הנזקים לסביבה

288

היכנסו לקישור המוצע, ובצעו את המשימה לפי ההנחיות בספר. תנשמות נגד מכרסמים
פרק חמישי  
315 באתרים המוצאים תמצאו מידע על גידול צמחים ברבייה אל-זוויגית, ועל גידול תות שדה בתרביות רקמה. היכנסו לאתרים, קראו את המידע בשני הקישורים וענו על השאלות בספר הלימוד. רבייה על זוויגית.

רבייה בצמחים
316 היכנסו לאתר שכתובתו מופפיעה בספר, או לקישור, קראו על רביית הדבורים וענו על השאלות שבספר. רבייה זוויגית ואל-זוויגית באותו בעל חיים.
326 1. היכנסו לאתר "צמח השדה", בתפריט מימין בחרו במאמרים. היכנסו למאמר "האבקת הצמחים". נפתח דף ובו קטעי קריאה, תמונות ופעילויות.
א. קראו את הקטע על האבקה עצמית והאבקה זרהוצפו בהמחשה.
ב. קראו את הקטעים "פרחים ומאביקים" ו"האבקת רוח".
ג. בחרו באפשרות "בחנו את עצמכם" ובצעו את הפעילויות המוצגות בה,
ד. סכמו במילים שלכם, מה הקשר ביו מבנה הפרח לבין דרך ההאבקה?
דרכי האבקה
פרק שישי  
392 חפשו את הנושא אויר בלינק הבא (ע"פ רשימת נושאים לפי סדר א-ב), בנושא אויר בחרו מהתפריט מימין את הנושא זיהום אויר מייצור חשמל והיכנסו אליו. קיראו את ההסבר על מזהמים הנפלטים מתחנות כוח, וענו על השאלות שבספר. סוגי הפלט של תחנות כוח.
400 היכנסו לקישור ומצאו בו מידע על מבנה של תחנת כוח. התבוננו באיור וכתבו:
1. כמה תת-מערכות אתם מזהים בתחנת הכוח?
2. מה התהליך המתבצע בכל תת-מערכת?
3. מה הפלט של כל תת-מערכת?
מזהים תת-מערכ